Pardon Our Interruption.
As you were browsing similarweb. com something about your browser made us think you were a bot. There are a few reasons this might happen:
Reference ID: #d0ae688b-2d63-11ed-b9ec-516b7a737457
Reference ID: #d0b1d68a-2d63-11ed-9898-736661424261
Reference ID: #d34715be-2d63-11ed-a1ca-4673414e4472
Finland has one of the highest percentages in the world of population with access to the internet (97%), of which 72% regularly shops online — the vast majority of which is cross-border commerce.
In this guide, get the details of e-commerce performance in Finland and what consumers look for when purchasing online.
This high level of purchasing from abroad means there is a clear opportunity for retailers to acquire a customer base in Finland.
- Revenue in the eCommerce market amounted to US$3,014m in 2020 (source).
- Revenue is expected to show grow annually by 5.6%, leading to a predicted market volume of US$3,751m by 2024 (source).
- The market’s largest segment is Electronics & Media with a market volume of US$786m in 2020 (source).
- The average revenue per Finnish shopper currently amounts to US$647.53 (source).
Распространение финансовых сервисов
В недавнем исследовании Imperial College London, Финляндия заняла первое место в мире по доступности финансовых услуг. 100% населения страны имеет счета в банке, тогда как глобальный средний показатель составляет всего 61%. Среди взрослого населения 63% (почти 3 млн человек) имеют как минимум одну кредитную карту. В Финляндии даже самые маленькие магазины обычно принимают к оплате кредитные и дебетовые карты, что встречается не на всех европейских рынках.
Распространение смартфонов и интернета
Финляндия — огромная страна с небольшой густотой населения. Большая часть ее территории в Арктических регионах почти непроходима и непригодна для жизни. Несмотря на это, широкополосный доступ к Сети доступен даже для самых отдаленных поселений. Таким образом, Финляндия имеет один из самых высоких в Европе показателей доступности интернета — 92,4%. Это обеспечил, прежде всего, принятый в 2010 году закон, обязующий телекоммуникационные компании предоставлять широкополосный доступ в Интернет со скоростью не менее 1 Мбит/с для каждого дома в стране. В то же время, показатель распространения смартфонов в Финляндии ниже, чем на многих европейских рынках — всего 63%.
Три четверти финнов заявили, что свободно или почти свободно владеют хотя бы одним иностранным языком. Эта статистика в какой-то мере объясняет их высокую готовность совершать покупки онлайн на иностранных ресурсах. В 2014 году 40% финнов купили что-то у иностранного интернет-продавца. Самыми популярными категориями товаров были книги, одежда и бытовая электроника. В целом, среди всех финнов 52% хотя бы раз в жизни что-то покупали онлайн. Ожидается, что к 2019 году финский рынок электронной коммерции достигнет 14,8 млрд долл.
Платежи в интернете
Самый распространенный способ оплаты в Финляндии — банковский перевод. Этот способ предпочитает 44% финских интернет-покупателей. Следующим наиболее популярным методом оплаты является кредитная или дебетовая карта (28%). Ни наличные деньги (3%), ни электронные кошельки (6%) не пользуются большим спросом на рынке. Самым популярным провайдером платежей является шведский сервис банковских переводов Klarna, имеющий 10% доли на региональном рынке. Он позволяет клиентам оплачивать покупки со своих банковских счетов, не раскрывая их данные продавцам.
В настоящее время использование интернета в Финляндии постепенно становится все более распространенным, причем исключительно в самых старших возрастных группах. Доля тех, кто пользуется интернетом ежедневно или почти ежедневно, выросла среди лиц в возрасте от 65 до 89 лет (на 6-7 процентных пунктов). Среди всего населения в возрасте от 16 до 89 лет: 93% использовали интернет и 82% использовали интернет несколько раз в день.
Согласно опросу Статистического управления Финляндии, пандемия COVID-19 повлияла на поведение финнов в интернете в текущем 2021 году следующим образом:
- 57% финнов в возрасте от 16 до 89 лет покупали что-либо в интернете за последние 3 месяца.
- Число онлайн-покупателей быстро растет только среди лиц в возрасте 65 лет и старше; среди тех, кто моложе, подавляющее большинство постоянно покупают товары и услуги в интернете.
- Самыми популярными группами товаров электронной коммерции были одежда, обувь, аксессуары, азартные игры, доставка еды из ресторанов, просмотр или загрузка фильмов и сериалов в интернете, а также прослушивание музыки в интернете.
- Доля тех, кто пользовался электронной почтой, увеличилась среди лиц в возрасте от 65 до 89 лет. Мобильные сообщения также стали более распространенными в этих возрастных группах.
- Интернет и видеозвонки, популярность которых возросла в предыдущие годы, стали более распространенными только среди лиц в возрасте от 75 до 89 лет. В других возрастных группах доля тех, кто совершал интернет и видеозвонки, уменьшилась.
- Социальные сети стали более распространенными также в основном среди лиц в возрасте от 75 до 89 лет.
- Доля читателей интернет-газет (журналов) и новостных сайтов телекомпаний не изменилась.
- Немного увеличилась доля тех, кто смотрит онлайн-сервисы телевидения (на 2 процентных пункта до 76%). Больше всего удельный вес увеличился в старших возрастных группах.
- Доля слушателей подкастов выросла на 2 процентных пункта до 33%.
- Доля слушающих аудиокниги снизилась в возрастных группах до 44 лет и выросла среди лиц старше этого возраста. Но среди всего населения доля тех, кто слушал книги, осталась неизменной и составила 23%.
- Пандемия повлияла на использование информационных технологий на работе и в учебе: 58% работающих лиц заявили, что они работали из дома в течение последних 12 месяцев.
В этом опросе были собраны данные о проверке правдивости информации в интернете. За последние три месяца 63% финнов видели в интернете информацию и контент, которые они сочли недостоверными или подозрительными. Молодые люди чаще, чем пожилые, находят подозрительный контент. Почти половина из тех, кто сталкивался с ложной или подозрительной информацией или контентом, проверяли правдивость информации, молодые люди немного чаще, чем пожилые.
Полную информацию и исходный текст можно найти на веб-сайте Статистического управления Финляндии.
Shopping channels in Finland — which to use?
Verkkokauppa. com Oyj is Finland’s largest and most visited online retailer that offers over65 000 different items from 25 main categories including electronics, outdoor, home and kitchen. The company sells its products through four megastores and over 2500 pickup locations in Finland, as well as home delivery and installment.
Get in touch with a customer success manager at WakeupData and we can let you know exactly what is needed to set up an fully-working, optimized integration with Verkkokauppa.
Vertaa
Vertaa. fi is Finland’s largest reference site where consumers can compare products based on price, delivery time and other customer reviews — with a dedicated base of nearly one million visitors a month.
They list over 4 million products and generate leads for online shopping with «cost-per-click» pricing.
As with any e-commerce channel, there are a number of fields required to be filled out in the product feed you export to Vertaa. These include: Category, name, price, brand product ID, delivery time, shipping method, delivery price and service country code — you can view the full list here.
Get in touch with a customer success manager at WakeupData and we can let you know exactly what is needed to set up an fully-working, optimized integration with Vertaa.
Kelkoo
Kelkoo is a comparison shopping engine which offers integrated services for online shopping, increasing online sales by advertising products through highly targeted ad placements across a network of premium publishers. Founded in 1999, they are now present across 22 countries across Europe including Finland in which it is one of the most implemented channels for e-commerce sales.
Neccessary fields for your Kelkoo export the include unique id of each product, title, price, URL to your webstore and availability. Check out their full feed specifications here.
The good thing is that you only pay when customers are redirected to your store from Kelkoo. You can use our pre-made template to create your Kelkoo product feed with WakeupData now and start selling.
Prisjakt (hintaopas. fi)
Join one of the best price comparison services in northern Europe and benefit from a high-quality and up-to-date WakeupData product feed.
Required: product ID, category, url, brand, price, condition, availability (get the full list of Prisjakt feed requirements here)
Your multi-channel strategy in Finland
Online shopping is already widely adopted in Germany and the ecommerce market is predicted to keep growing. They boast one of the strongest markets in Europe with well-established names — both multinational and local.
We are also a Google CSS Premium Partner — meaning we can give a 20-25% discount to merchants wanting to sell across nine European markets, including Finland, Denmark, Germany, Sweden, Norway and the Netherlands.
Reaching out to your Finnish audience
There is a rapidly growing number of Finnish consumers want to shop online and are on the same technological level as the other Nordic countries.
E-commerce is growing rapidly, the domestic supply is not enough, leaving untapped potential for companies from overseas to gain a foothold with carefully planned e-commerce strategies.
Grab our eCommerce Guide to Selling in the Nordics below 👇
In other words, up-and-coming e-commerce businesses from throughout Europe have solid opportunities to reshape the local market. As the graphic above shows (source), the keys to gaining a foothold in the Finnish market (beyond the obvious overall price) are the same as for the rest of the Nordics:
clear pricing, clear product information, an easily navigable site, customer service and a multichannel strategy that utilises Finnish channel preferences.
The launch of Amazon. se and the impact on Finnish ecommerce
In July 2020, after long speculation, Amazon announced their intention to launch a Swedish-based site.
«Amazon has been available to Swedish consumers and companies through our various European websites for years, but the next step is to introduce a complete retail offering in Sweden and that is what we are planning to do now,»
Alex Ootes, vice president of EU Expansion at Amazon
The upside for online stores and retailers that lack the resources for internationalization, is that Amazon provides an opportunity to find buyers across the Nordics even if it is at a higher transaction cost than you may be accustomed to.
The move into the Nordic region’s biggest economy comes at a time when the U. retail giant is benefiting from an influx of consumers trying to avoid physical stores during the coronavirus pandemic.
But what does the launch of Amazon. se really mean for Sweden’s e-commerce?For now, it remains to be seen.
The first year of launch is predicted not to have a significant impact on Swedish ecommerce. As they seek to establish themselves in a new market, with Nordic-based companies making the transition to add Amazon as a sales channel, then Amazon will push the margins of Swedish and Nordic eretail.
Should merchants who want to reach Nordic consumers sell on Amazon. se?
A new arrival will always take time to gain a significant foothold, and not all companies and brands should seek to jump onto Amazon. se immediately. However, it would be an oversight not to at least investigate the possibilities and potential issues of selling via Amazon.
Failing to make a decision one way or another is where ecommerce retailers can lose out in the long run.
Consumers in Finland
Due to the high levels of Finnish consumers that shop abroad, they have the lowest expectations among all the Nordic countries regarding delivery times.
Accordingly, the percentage of Finnish online shoppers who consider it important to receive information about when their delivery will arrive is also the lowest of all the Nordic countries (see bar chart below, source).